lördag 23 augusti 2008

Krokodilbloggning

Provade att blogga för ca 1 år sedan men la ner det efter 1 månad eftersom jag tyckte att det var meningslöst att skriva om ingen läser... Det är väl så att de flesta bloggar har väldigt få läsare, skulle inte förvåna mig om den samlade tiden folk lägger på att skriva bloggar är större än den samlade tiden besökare lägger på att läsa. Är väl ett mänskligt drag att hellre prata än lyssna, krokodilsyndromet (små öron och stor käft).

Man kanske ska se på en blogg från ett annat perspektiv. Att värdet ligger i att skriva och formulera sina tankar för sig själv, inte i att sprida sitt budskap.

Kan tänka mig att många, speciellt unga, bloggare söker bekräftelse genom att skriva eller lägga ut foton om något ytligt som "dagens outfit" eller senaste hårfärgningen och sedan läsa kommentarer i stil med "Du är bara sååå snygg lixom". Alla behöver bekräftelse, även i vuxen ålder, så det är nog en drivfaktor även om vi inte erkänner det för oss själva alltid.

För Hemulen blir dock dagens outfit en statisk historia, han går alltid klädd i den lila klänningen han ärvde av en faster... så jag får skriva om något annat.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Visst är det så att det kanske inte är lika roligt att skriva om inte många läser, det var också anledningen till att jag la ner mitt bloggande på min gamla blogg. Men nu skriver jag på grund av suget att skriva. Sedan är besökarna en bonus. Hur kom du över min blogg igår? Ganska intressant när läsare jag inte känner kommenterar.

Nalle1962 sa...

Hej på dig!

Enligt min mening torde det vara en hemulen tolkning av bloggandets vara eller icke vara eftersom jag finner ditt inlägg hemulet! :-)

Var rädd om dig!
Nalle

Anonym sa...

För mig är det båda delarna. Jag tycker om bloggandet i sig, men det är klart att jag vill ha många läsare. Jag har med inslag som dagens outfit och liknande, men det är mest för att mitt mål är att skapa en bra balans i min blogg. Dagens outfit ger något ytligt och lättfattligt, sen kan man gå in på det svåra. Sen är det ju en fråga om intressen. Jag tycker kläder och mode är intressant, därför skriver jag om det.